منوی دسته بندی
همکاری با ما

گزارش دوره تربیت مربی طرح زندگی خوب

برنامه تربیت مربی طرح زندگی خوب
گزارش اولین دوره مجازی تربیت مربی طرح زندگی‌خوب در مؤسسه آفرینش نیک‌مان  

این دوره در سه روز متوالی ۱۹ تا ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ در شش کارگاه برگزار گردید.

برنامه تربیت مربی طرح زندگی خوب

اولین سخنران آقای دکتر محسن شعبانی در ابتدا به معرفی طرح زندگی خوب پرداخت. ایشان به طور مختصر از چیستی و چگونگی روند اجرایی این طرح از ابتدای طراحی و برنامه‌ریزی تا روز کارگاه را برای شرکت‌کنندگان در جلسه توضیح داد. سپس به روان‌شناسی اخلاق که مبنای کار این طرح بوده اشاره داشت. شعبانی گفت: روان‌شناسی اخلاق ترکیبی است از فلسفه‌اخلاق و روان‌شناسی. روان‌شناسی نیز به دو دسته روان‌شناسی اخلاق تجربی و روان‌شناسی نظری و فلسفی تقسیم می‌شود. وی تاکید داشت که طرح زندگی خوب به هر یک از این دو شاخه روان‌شناسی توجه دارد. در ادامه وی گفت: در طرح زندگی خوب تاکید بر نهادینه‌سازی فضیلت‌هاست. از اینرو ،تمام تلاش در این طرح بحث تربیت منش یا Character Education است. همچنین به علت تاکید روان‌شناسی مثبت‌گرا بر ابعاد مثبت منش در این طرح توجه خاصی به مباحث روان‌شناسی مثبت‌گرا نیز شده است. این پژوهشگر حوزه روان‌شناسی اخلاق تاکید داشت ،طرح زندگی خوب اهمیت زیادی برای انگیزه اخلاقی قائل است تا بتواند در ازبین‌بردن فاصله نظر و عمل گامی بردارد. ایشان در طول کارگاه و در انتهای کارگاه به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ داد.

سخنران دوم خانم دکتر پریسا گودرزی بود. وی در کارگاه هوش اخلاقی ابتدا به تعریف هوش اخلاقی Moral Intelligent با تاکید بر تعریف جدید از هوش یعنی ظرفیت سازگاری و سازماندهی به موقعیت جدید، پرداخت. او سپس به دو مدل از معروف‌ترین مدل‌های هوش اخلاقی یعنی میشل بربا و دوگ لنیک و فرد کیل اشاره کرد. وی با مروری بر اصطلاح هوش اخلاقی به بررسی، مقایسه و نقد این دو مدل پرداخت. از مهم‌ترین نقدهای وی عدم روشنی چیستی فضائل و چگونگی انتخاب آن‌ها در هر یک از این دو مدل بود. هم‌چنین این پژوهشگر هوش اخلاقی تاکید داشت تعریف مفهومی و ارتباط مفهومی فضیلت‌های اخلاقی نیز در هر یک از این دو مدل مورد غفلت واقع شده است. در نهایت به ضرورت و اهمیت بحث هوش اخلاقی در طرح زندکی خوب از جمله این تاثیر و اهمیت که رشد هوش اخلاقی منجر به رشد تفکر اخلاقی و پیوند تقکر اخلاقی با عمل اخلاقی می‌شود اشاره کرد. گودرزی ابراز امید کرد که شاید رشد و تقویت این هوش در افراد عاملی برای از بین رفتن شکاف نظر و عمل گردد. در نهایت جلسه با پرسش و پاسخ حاضران در جلسه پایان یافت.

سخنران روز دوم آقای دکتر هادی وکیلی بود. وکیلی با بیان این که اصطلاح سبک زندگی یا lifestyle/ lebensstil ابداع روان‌شناس اتریشی آلفرد آدلر در سال ۱۹۲۰ است، اظهار داشت که این اصطلاح در آغاز به ویژگی‌های شخصیت کودکان در دوران کودکی اطلاق می‌شد اما از سال ۱۹۶۰ به مجموعه سلایق، علایق، چهارچوب‌ها و ویژگی‌های فردی و اجتماعی انسان گفته شد که طرز و قالب رفتاری خاصی را در زندگی ایجاد می‌کند. یکی از سبک‌های زندگی معروف، سبک زندگی معنوی است که با ویژگی‌هایی از قبیل تقدس، کلیت، فرامادی‌گرایی و… همراه و در شئون مختلف فردی، اجتماعی، اقتصادی، سلامت، تجارت، ورزش و غیره جاری می‌شود. وکیلی گفت: طرح موسوم به «زندگی خوب» عمدتا از سبک زندگی معنوی الهام گرفته و با کشف و تبیین ویژگی‌های نظری و عملی مربوط به «نیک‌خویی» و «توان‌مندی»، به بیان دیدگاه خاص خود در این زمینه پرداخته است. در آخر، جلسه با پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان حاضر در جلسه پایان یافت.

دکتر وکیلی در بخش دوم گارگاه ضمن بیان جایگاه روان‌شناسی تربیتی به عنوان دانشی که به توصیف انواع سبک‌های مختلف آموزش و یادگیری می‌پردازد، خاطرنشان ساخت که در تعاریف معاصر بر روش «دانش‌آموز‌محوری» به جای «معلم‌محوری» و بر نقش سازنده و موثر بهره‌گیری از نقش مامایی معلم، اکتشاف دانش‌آموز، گفت‌وگومحوری و کنکاش درونی در ارتقای یادگیری تاکید می‌شود. در این سخنرانی، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی، با الهام از یکی از عناصر مشهور نظریه یادگیری ویگوتسکی با عنوان «منطقه تقریبی رشد» و «داربست آموزشی»، جایگاه اصلی مربیان طرح «زندگی خوب» به عنوان تکیه‌گاه دانش‌آموزان را مورد تحلیل قرار داد. این جلسه نیز با پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان پایان یافت.

اولین کارگاه‌ عملی در روز سوم توسط خانم دکتر پریسا گودرزی برگزار شد. وی در شروع کارگاه با توجه به اهمیت و حساسیت درس اخلاق به مهم‌ترین موضوعات در تعلیم و تربیت اخلاقی اشاره داشت. وی سپس با مثال‌های مختلف نحوه اجرا و عملیاتی کردن این نکات را آموزش داد و در ادامه به آموزش عملی نیک‌خویی‌ها و توان‌مندی‌ها با تاکید بر تکنیک و روش‌های آموزش در دوره دبستان پرداخت.

دومین کارگاه عملی در روز سوم برعهده آقای دکتر شعبانی بود. وی کارگاه عملی خود را با ارائه انواع بازی‌ها و تمرین‌ها در حوزه آموزش مهارت‌ها و نیک‌خویی‌ها با تاکید بر کتاب همین حالا همین جا باش برای دانش‌آموزان دوره متوسطه پیش برد. این کارگاه نیز با مشارکت حداکثری شرکت‌کنندگان پایان یافت.

 شرکت‌کنندگان در پایان دوره قبل از دریافت گواهی شرکت در دوره موظف به تهیه یک نمونه عملی از آموزش خود در زمینه نیک‌خویی‌ها و یا توانمندی‌ها گردیدند و مقرر گردید که نمونه فعالیت‌های خود را به موسسه نیک‌مان آفرینش تحویل دهند.

دکتر محسن شعبانی
دانش‌آموخته فلسفه اخلاق پژوهشگر، مترجم، مدرس و نویسنده در حوزه روان‌شناسی اخلاق، مهارت‌های زندگی، تعلیم و تربیت اخلاقی و فلسفه اخلاق مدیرعامل موسسه آفرینش نیک‌مان مدیر مشترک طرح نیکی‌ها و مهارت‌های زندگی خوب مدرس دوره‌های مهارت‌های زندگی، فلسفه‌ اخلاق، آموزش خانواده و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *